Vitalnost in skrb za zdravje Zdravje

Želodčna kislina (HCL) – napihnjenost in zgaga

napihnjenost in hcl
Avtor: manjauz

Napihnjenost, zgaga, kolcanje, napenjanje, prebavne težave in bolečine v želodcu … Vse to so znaki, da je v našem prebavnem traktu nekaj narobe. Po vsej verjetnosti nam nagaja želodčna kislina ali pa je povzročila razbohotenje kakšne bakterije.

Z želodčno kislino ima težave ogromno ljudi – še več tega pojava pa je opaziti med starejšimi, saj nivo kisline s starostjo redno pada. Kar pomislite, kolikokrat ste že slišali svojega dedka ali babico, kako tarnata glede zgage, napihnjenosti ali bolečin v želodcu.

Ne preveč, ampak premalo!

Kaj pogosteje slišite, da nekdo tarna, ker ima preveč kisline v želodcu ali premalo? Čeprav večina pravi, da jo ima preveč, raziskave kažejo, da na splošno trpimo za pomanjkanjem želodčnih sokov (sčasoma pa lahko pride tudi do hujših bakterijskih okužb). In ni čudno!

Krivci za pomanjkanje želodčne kisline so:

  • stres
  • nepravilno kombiniranje hrane
  • prekomerno uživanje predelanih ogljikovih hidratov in enostavnih sladkorjev
  • staranje
  • uživanje nekakovostne (predelane) hrane, alkohola in kofeina
  • vitaminsko-mineralni primanjkljaji (B-kompleks, Cink)
  • preveliki obroki ali stradanje
  • prekomerno pitje hladne vode med obroki
  • hitro obedovanje
  • redno uživanje zaviralcev kisline (ljudem s premalo kisline se pogosto predpiše zdravila za zaviranje kisline – težave z refluksom so napačno interpretirane)

Zdrava prebavila so vedno odraz urejenega življenjskega stila in primernega prehranjevanja. Zato je nujno, da kakršnekoli prebavne težave urejamo na celosten način. 

Če imamo težave z želodčno kislino in nismo prepričani, ali jo je preveč ali premalo, je najboljša rešitev zdrava, uravnotežena prehrana, izogibanje alkoholu in kofeinu, predvsem pa izogibanje stresu in prenažiranju.

 

Pomanjkanja želodčne kisline ni za zanemarjati!

Ne gre le za to, da so slabosti, bolečine in zgaga, ki jo lahko povzroči tudi pomanjkanje želodčne kisline, neprijetni. Pomanjkanje želodčne kisline lahko resno ogrozi naše zdravje, saj:

  • s premalo kisline ne aktiviramo vseh potrebnih prebavnih encimov,
  • beljakovine slabo prebavljamo in razgrajujemo v aminokisline,
  • ne uničujemo bakterij, ki v naš prebavni trakt vstopijo s hrano.

Ker je naša prebava s premalo kisline počasna in neučinkovita, hrana želodec zapušča v grobem stanju in vstopa v črevesje, kjer začne gniti ali vreti in povzročati težave.

Z nezadovoljivo razgradnjo beljakovin poslabšamo proteinsko sintezo, s tem pa upočasnimo razvoj mišic, ustvarimo pomanjkanje nevrotransmitorjev, prispevamo k nihanju razpoloženja in hormonskih težavam, poleg tega pa ogrožamo celotem imunski sistem. (več)

Če nam manjka želodčne kisline lahko opazimo tudi krhke nohte, lahko pa izmerimo tudi primankljaj pomembnih vitaminov in mikro elementov, kot so B12, kalcij, železo in folna kislina.

Domači test: preveč ali premalo HCL

Sicer sama zagovarjam, da je smotrno najprej poskrbeti za urejeno prehrano in uravnavanje stresa, če pa radi poprimete za hitrimi rešitvami, kot je Rupurut (ali ostali zaviralci želodčne kisline), vseeno priporočam, da doma opravite hiter in enostaven test prisotnosti želodčne kisline

Zakaj: Tisti, ki mislijo, da imajo preveč želodčne kisline, v resnici pa jo imajo premalo, lahko z jemanjem zdravil za zmanjševanje želodčne kisline stanje še poslabšajo.

Če želite preveriti, ali imate premalo ali preveč želodčne kisline, naredite “limonin test”.

 

Test: Ko opazite napihnjenost, bolečine ali zgago, v 1/2 dcl mlačne vode stisnite sok 1 limone ali 1 jušno žlico domačega (presnega) jabolčnega kisa in spijte na dušek. (vir)

  • Če pomaga, ste imeli premalo želodčne kisline.
    • V tem primeru si boste pomagali, če boste po (ali med) vsakem obroku zaužili žličko kislega pripravka.
  • Če ne pomaga, imate verjetno preveč želodčne kisline.

Naravi pristopi k uravnavanju želodčne kisline

Če je imate premalo:

  • Odkrijte, kako pomembna je zdrava mera želodčne kisline za naše zdravje. Preberite knjigo.
  • Jejte kakovostno in nepredelano hrano.
  • Če uživate meso, ga prej marinirajte v kisu ali limoninem soku. S tem boste olajšali prebavo beljakovin.
  • Če se beljakovinam zaradi težav večinoma izogibate, lahko poleg vsakega obroka, ki vsebuje malce več beljakovin, uživate presno kislo zelje. Sčasoma boste lahko količino zaužitih beljakovin (živalskih ali ne) povečali.
  • Pred ali med obroki spijte žlico jabolčnega kisa ali limoninega soka. Vitja nudi tudi HCL v kapsulah.
  • Izogibajte se kofeina in alkohola.
  • Ne pretiravajte s količino. Pojejte toliko, da boste ravno dovolj siti.
  • Na krožniku ne kombinirajte beljakovin in ogljikovih hidratov. (Beljakovine kombinirajte s kakovostnimi maščobami in listnato zelenjavo).
  • Ne pretiravajte s predelanimi ogljikovimi hidrati in škrobno zelenjavo, saj ta zavira moč kisline. Žitarice, gomoljno zelenjavo in stročnice uživajte v zmerni meri. (vir)
  • Ne jejte pozno zvečer.
  • Ne pretiravajte z vlakninami.
  • Redno uživajte presno kislo zelje (lahko tudi 1 žlico pred vsakim obrokom) ali pa presni zeljni sok. Tudi domače kisle kumarice so super pomočnice.
  • Ne nalivajte se z vodo med obroki ali nemudoma po obedovanju.

Če je imate preveč:

Prekomerna količina kisline lahko naredi škodo. Po besedah Marije Merljak je zato v tem primeru nemudoma treba prenehati z uživanjem živil, ki dražijo (alkohol, kofein, ocvrta hrana, pikantna hrana) – odsvetuje se tudi kajenje in živciranje – poleg tega pa je priporočljivo uživati živila, ki varujejo prebavni trakt:

Živila za zaščito želodčne sluznice in celjenje razjed: zeljni sok, omega 3 (ribe, avokado, laneno seme in orehi), borovničevo vino, karotenoidne snovi (vitamin A), metin čaj, poprova meta, brinov sirup. Izogibajmo se enostavnim in prečiščenim ogljikovim hidratom, kavi, čaju, kakavu, črnemu popru in ocvrtim jedem. (vir)

Komentiraj