Vitalnost in skrb za zdravje Zdravje

Veganska dieta, ki ima smisel

veganska dieta s smislom (1)
Avtor: manjauz

Veganska dieta je zrno spora številnih nutricistov in laikov. Pomanjkanje beljakovin ali vitaminski deficit sta ključna argumenta, zakaj ta dieta ni primerna za človeski organizem.

Struktura prebavnega sistema, encimsko zaledje ali oblika naših zob so različica podobnih argumentov, ki izhajajo iz biologije. Človeško mleko kot esencialna hrana ob rojstvu in antropološka trditev, da smo ljudje že v pradavnini jedli meso – če smo ga uspeli ujeti, seveda – sta le še pikica na i.

Vse torej kaže na to, da je veganska dieta izrodek modernega sprenevedanja in kompliciranja tam, kjer ni potrebe po tem. Pa vseeno ni tako preprosto.
Foto: Foodie’s Feed

(Foto: Foodie’s Feed)

Najbolj znan zagovornik veganske diete je T. Colin Campbell, eden izmed vodij t. i. “kitajske študije“, ki velja za eno izmed najbolj poglobljenih nutricističnih raziskav. 

Kakšna je veganska dieta, ki je opisana v knjigi Kitajska študija

Če se kdo spogleduje z veganstvom, je branje Kitajske študije dokaj pametna odločitev, saj se človek zave, da veganstvo ni enako veganstvu. Veganstvo, ki ga zagovarja Campbell, zahteva kar nekaj predanosti. In večinoma ima možakar prav. Večinoma …

  • Američani tovrstni dieti pravijo “whole-food, plant-based diet“. Gre za uživanje živil rastlinskih virov, a v nepredelani obliki.
  • Dieta temelji predvsem na sadju, zelenjavi in nepredelanih žitih ter stročnicah.
  • Uporablja se lahko različne tehnike priprave živil, a Campbell iz izkušenj priporoča načine, ki čim manj “vzamejo” živilom – kuhanje na pari ali suha peka.
  • Ključno:
    • Poudarja se uživanje sveže pisane zelenjave in sadja – vsak dan kombiniramo različne barve in oblike rastlinskih živil (listi, sadeži, gomolji, stročnice, oreški in nepredelana žita).
  • Ekstremno in z določenimi argumetni z lahkoto spodbito: 
    • Campbell trdi, da je uživanje živil, ki imajo vsaj malo holesterola, nezdravo. (Meni osebno tu Campbell pade kot celovit sistem.)
    • Nasičene maščobe in predelana živila so tabu.
      • (Upoštevati je treba, da Kitajci ali njegovi privrženci niso (ali pa v mini meri) uživali predelanih živil, belega sladkorja in bele moke. Torej so izključevali ključne spodbujevalce krvožilnih bolezni. Je torej res vse zgolj v zelenju ali gre za kombinacijo 2 idealnih dietetičnih odločitev: izključevanje predelanih živil in povečanje svežih, rastlinskih živil.)
    • Uživanje beljakovin je minimalno (pod 10 % kaloričnega vnosa na dan) oz. ni potrebe po obsesiji z njimi. 

Ključne hipoteze kitajske študije

  • Uživanje živalskih beljakovin je tesno povezano s številnimi boleznimi in zdravstvenimi težavami.
  • Naš genski zapis manj močno vpliva na razvoj določenih bolezni kot dieta. 
  • Uživanje rastlinskih živil izboljša naše zdravje, saj zelenjava vsebuje številne vitamine, minerale in antioksidante, ki telesu pomagajo ohraniti ravnovesje in zdravje.
  • Primerna dieta nam ne le pomaga ohraniti vitalnost, temveč lahko bolezensko stanje tudi pozdravi.
Ened najbolj znanih promotorjev veganske diete po kitajski študiji je Bill Clinton, ki je s tovrstno dieto shujšal 10 kg in izničil razvoj koronarne bolezni. (Foto: Google Images - označene za ponovno uporabo)
Ened najbolj znanih promotorjev veganske diete po kitajski študiji je Bill Clinton, ki je s tovrstno dieto shujšal 10 kg in izničil razvoj koronarne bolezni. (Foto: Google Images – označene za ponovno uporabo)

Ni vsaka veganska dieta smiselna!

Campbell ima torej svoje muhe, a v 90% poudarja dieto, ki ima smisel. Takšna dieta od nas zahteva, da:

  • razumemo živila in vemo, kaj vnašamo v telo,
  • poskrbimo za raznovrstno in svežo prehrano,
  • odgovorno izbiramo živila, ki pokrijejo naše dnevne fizične potrebe po vitaminih, mineralih, maščobah, vlakninah in beljakovinah.
Smislena veganska dieta se torej praktično nič ne loči od kakršnegakoli kakovostnega in polnovrednega načina prehranjevanja. (Foto: Foodie’s Feed)
Smiselna veganska dieta se torej praktično nič ne loči od kakršnegakoli kakovostnega in polnovrednega načina prehranjevanja. (Foto: Foodie’s Feed)

Je torej jasno, kaj hočem povedati, ane? 

Uživanje nizkokakovostnih tofujev, vegi sirov, ekstremnih količin kruha, krompirja in riža, ali pa presnih in veganskih sladičk, je neumnost, če tega ne uravnotežimo (ali popolnoma nadomestimo) z uživanjem kakovostne in raznovrstne (rastlinske) hrane.

Le tako lahko pričakujemo vse zdravstvene prednosti takšne diete. Le tako svojemu telesu res damo odpustek in priložnost za regeneracijo. Sicer si raje priznajte, da ste vegan/ka zaradi tega, ker je super hip in fajn in vam je prav figo mar za vaše telo, fizično ravnovesje ali zdravje.

Kako torej začeti

Ko sem se sama spoznavala z veganskim (in pozneje presnim) načinom prehranjevanja,  je bila najpametnejša stvar, ki sem jo naredila ta, da sem si zapisovala vse, kar sem v dnevu pojedla. Ne zaradi kalorij, ampak zato, ker sicer preprosto nimamo občutka, ali naše telo dobi vse, kar potrebuje, ali smo s čim pretiravali itd.

1.) Pišite, kaj jeste, in se učite

Cronometer.com je recimo spletna stran, ki vam omogoča brezplačno spremljanje vaših prehranskih odločitev. V obliki jasnih grafov in tabel prikazuje, koliko smo pojedli:

  • vitaminov in mineralov (glede na dnevno priporočeno vrednost),
  • ogljikovih hidratov (sladkorja, škroba in vlaknin),
  • maščob (nasičenih, nenasičenih, trans maščob in maščobnih kislin (omega 3 in omega 6) ter
  • beljakovin (točno, katere aminokisline smo zaužili, kar je zelo pomembno za zdrav in vitalen organizem. Rastlinski viri beljakovin načeloma niso celoviti, kar pomeni, da moramo rastlinske vire beljakovin vedno kombinirati. Pregled naših prehranskih navad nam je tu lahko pošteno v pomoč, saj nam pokaže, katere aminokisline nam lahko manjkajo.)

Že 14 dni resnega beleženja vsega, kar pojemo, nam bo dalo osnovno predstavo, s katerimi živili pogosteje pretiravamo in katerih ne zaužijemo dovolj.

2.) Poslušajte se

Druga najbolj pomembna stvar, na katero moramo biti pozorni pri velikih prehranskih spremembah v življenju pa je posluh lastnega telesa

Vsako desetletje in vsak drugi nutricist ima svojo teorijo, kaj je zdravo, kaj je nujno in kaj prepovedano. A vendarle je vsako bitje unikatno, vsak fizični sistem ima svoje principe in zakone

Med tem, ko boste zapisovali, kaj ste jedli, se poslušajte. Sčasoma boste prepoznali skrite povezave med tem, kar vnašate vase, in tem, kako se počutite. Samo vi, boste lahko našli idealno mero ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob. Igrajte se in variirajte. Poiščite razmerje, ki vam najbolj ustreza.

Nikar pa ne pozabite:

  • Po pameti!
  • Jejte pisano in raznovrstno.
  • Prehranjujte se odgovorno in poglobljeno.

1x komentirano

  • Zelo lep članek, predvsem se strinjam, da je potrebno poslušati svoje telo. Tudi sama sem se morala sama naučiti svojo dieto, saj sem po odstranitvi rakastega tumorja na danki, potrebovala korenito spremembo prehranjevanja. Svoje ugotovitve tudi zapišem v svojem blogu, lahko si pogledate kakšen članek!
    Lep pozdrav
    Karmen

Komentiraj