Zdravje

Stevia je bolj zdrava. A res?!

2014-10-30 13.52.23
Avtor: manjauz

Opažam, da ljudje sprejmejo “nova” in alternativna sladila dokaj nekritično, jih turijo v vse in povsod, ignorirajo dejstvo, da se v določeni meri v telesu obnašajo kot bel sladkor, nato pa kar naenkrat obrnejo plato in začnejo vojno proti sladilu. Stevia in agavin sladkor, ki sta bila še 2, 3 leta nazaj super popularna različica cukrov, sta dandanes vse bolj zaničevana.

Stevia se obnaša kot sladkor

Da stevia ni odgovor na vsa sladkosneda vprašanja, sem prvič podvomila, ko sem prebrala zapis ameriške blogerice in nutricioniste Kate Skinner. Zapisala je:

Stevia is “sweet” on the palate, so the body assumes it is receiving sugar and primes itself to do so. Glucose is cleared from the bloodstream and blood sugars drop, but no real sugar/glucose is provided to the body to compensate. When this happens, adrenaline and cortisol surge to mobilize sugar from other sources (liver and muscle glycogen, or protein, or body tissue) to bring blood glucose back up.

Je popolnoma jasno, ane? Ko govorimo o sladkorjih in sladilih, se vse vrti okrog inzulinskega poskoka. Bel sladkor, fruktoza, predelan agavin sirup in alkoholni sladkorji (xilitol npr.) spodbudijo delovanje trebušne slinavke in proizvodnjo inzulina. Ti sladkorji torej:

  • spodbudijo h kopičenju (to inzulin pač počne),
  • visok poskok inzulina se hitro prelevi v temeljit padec, kar pomeni, da bomo lačni – zelo hitro,
  • drmajo našo inzulinsko rezistenco (o tem kdaj drugič),
  • v telesu se obnašajo kislo (zato spodbujajo vnetne procese, zakisanost, upočasnjujejo presnovo itd.)

Vsi ti sladkorji imajo visok glikemični index, zato jih večina diet ne bo cenila in priporočala. Hujšanje je z inzulinskimi poskoki in neuravnovešenim krvnim sladkorjem zelo težko, spopadamo se z utrujenostjo, trpi naš krvožilni sistem, na udaru so tudi jetra itd …

Dilema o steviji se nadaljuje

Ker ne zaupam praktično nikomur, ki piše o zdravju oz. trdim, da jih ima 70% do neke mere prav (sam pa moraš sestaviti celo in resnično sliko), sem šla raziskovati.

O steviji sem imela torej različne teorije in dejstva:

  • nima kalorične vrednosti
  • njen glikemični index je 0 (ker je ta odvisen od vsebnosti sladkorja)
  • spodbudi delovanje inzulina, ker je sladka po okusu
  • potem so bili tu tudi podatki, da stevia v telesu deluje alkalno, drugi, da zakisa.

Pa sem šla raziskovat …

Ločimo 2 steviji, ena je naravni izvleček stevijinih listov, druga pa umetno sladilo, ki temelji na elementu iz rastline, ki ji daje sladek okus. Umetno sladilo je tako skoncentrirano, da je do 300x sladkejše od sladkorja.

Slabost določenih sladil s stevio naj bi bili tudi dodatki in extra sladila, ki jih dodajo prahu. Če so dodani alkoholni sladkorji, kot je xilitol, lahko takšno sladilo ŠE BOLJ vpliva na poskok inzulina.

Tu se skriva tudi razlika med stevio, ki se v našem telesu obnaša kislo, in takšno, ki deluje alkalno:

  • Naravna stevia se obnaša alkalno, je torej primerna oblika sladila tudi, če smo na detoxu, jemo alkalno, imamo kakršnokoli vnetje ali hujšamo.
  • Močno predelana stevia v obliki majhnih zavojčkov sladil spodbudi delovanje inzulina in v telesu deluje kislo. Zato takšno stevio uporabljam le v določene namene (beri spodaj).
Stevia2

naravna stevia

Ne glede na to, da stevia ne vsebuje sladkorja, LAHKO vpliva na poskok inzulina, saj se ta ne sprosti le “ko imamo v krvi povečano mero glukoze”, kot to pišejo površni učbeniki, ampak na delovanje trebušne slinavke (gospodične, ki pushne inzulin v telo, da pospravi višek krvnega sladkorja v celice, ki ga potrebujejo za energijo) vplivajo tudi možgani.

Ko možgani preko nevro sporočilne mreže dobijo informacijo, da smo zaužili nekaj sladkega (in ko smo zaužili stevio, naše telo misli, da smo zaužili ogromno sladkorja), spodbudijo trebušno slinavko k delovanju (vir).

Kdaj torej jesti močno predelano stevio?

Sama sprejmem močan poskok inzulina le v enem primeru – takoj po naporni telesni vadbi. Ko si totalno izčrpan, ko si spraznil svoje glikogenske zaloge v mišicah, ŽELIŠ, da inzulin hitro pospravi krvni sladkor v celice, da se lahko hitro začne regeneracija telesa, predvsem mišic.

Stevia v whey napitkih mi je torej idealna. Tako kot me takrat ne moti, če pojem klasičen piškot ali košček belega kruha. Če ne pretiravaš, takrat telo te bombice z visokim glikemičnim indexom z veseljem izkoristi za obnavljanje energijskih zalog.

Sicer pa ….

No, stevia je idealno sladilo tudi takrat, ko delamo sladico, pa želimo zgolj ZMANJŠATI količino sladkorja v njej, ne le nadomestiti.

Žlička kokokosovega sladkorja in 2 zavojčka stevie bo tako recimo pogosta mešanica sladil v mojih sladicah … Telo bo po zaužitju te sladice sicer sprožilo inzulinski odziv, a ne bo šokirano, ker ne bi imelo nič sladkorja za pospravit (kot se zgodi v primerih, če pijemo s stevio sladkan čaj – takrat v telesu ni dejanskega povišanega krvnega sladkorja, inzulin se vseeno sproži, pospraviti pa nima ničesar), ampak zgolj pospravi krvni sladkor (iz kokosovega sladkorja, sadja, moke itd.) v celice, ki potrebujejo energijo, ostalo pa gre v skrite zaloge.

Moja mini pravila za uživanje stevie so torej:

  • OK za po fizično naporni vadbi, ko hočem, da gredo hranila in energija hitro nazaj v celice
  • OK za zmanjševanje cukra v sladicah (en delež klasičnega sladkorja (ali kokosovega, ki ga sama uporabljam) nadomestiš s stevio)

Bad, bad je:

  • Uživanje stevie v čaju ali vodi z okusom, ker v tem primeru gospodična trebušna slinavka gara zaman in inzulin šopa po telesu za brezveze. Pridružijo se mu še ostali hormoni, kot je kortizol, ki ga noben noče zbujati za brez veze.

Kaj pa druga sladila?

Alternative, ki naj ne bi močno dvignile sladkorja v krvi in pospešile proizvodnje inzulina, so kokosov sladkor, naravna stevia, lucuma, yacon itd.

Medtem ko kokosov sladkor sicer ima svojo kalorično vrednost, ostali našteti v človeškem telesu delujejo tako, da imajo navidezno kalorično vrednost 0. Naše telo jih namreč ne zna prebaviti, zato so sladki zgolj za brbončice in naše možgančke, metabolično pa so “prazni”.

Že nekaj časa se odpravljam spraviti vsa sladila v pregledno tabelo, ki bi jasno pokazala, kdaj uživati katero in zakaj, pa še ni prišel ta dan 🙂 Ampak soon … Obljubim!

Komentiraj