Sadje in zelenjava Zdravje

Rdeča pesa

rdeca pesa 1
Avtor: manjauz

Surova, kuhana, popečena ali sočena. Rdeča pesa je izredno cenjena zelenjava že iz antičnih časov – predvsem zaradi svojih “zdravilnih” učinkov, dandanes pa jo cenimo predvsem, ker vsebuje ogromno mikronutrientov, ki prispevajo k zdravju ožilja, povečani vzdržljivosti, preprečevanju možganskih degenerativnih bolezni in še in še. Poglejmo, kakšna je njena zgodovina, katere pozitivne učinke so dokazale raziskave in na kakšne načine jo vse lahko uživamo.

Rdeča pesa, antični Grki in Rimljani

Predhodnice rdeče pese so rasle na področju Evrope, S. Afrike, B. Vzhoda in v nekaterih azijskih predelih. Nastarejša teta te rdeče gomoljne zelenjave naj bi bila t. i. “morska pesa”. (vir) Nekoliko podobnejšo različico sodobni rdeči pesi so prvi začeli gojiti Rimljani (vir), uživali pa so jo tudi antični Grki.

Zanimivo je, da so rdečo peso sprva cenili predvsem zaradi zelenja, ki so ga dodajali svojim jedem. Gomolj so uživali predvsem namensko – zaradi njenih pozitivnih blagodejnih učinkov na prebavo (poznali so jo kot rešitev za leno prebavo), v starih popisih je omenjena tudi kot rešitev za težave s kožo, cenili pa so jo tudi kot afrodizijak.

Tudi v srednjem veku je bila rdeča pesa percipirana podobno, kot je bila pri Rimljanih. Pravijo, da so jo nekateri Francozi, Španci in Italijani še takrat imenovali “rimljanska pesa”. Šele po 16. stoletju naj bi rdeča pesa (predvsem njen gomolj, ki je postajal vse bolj mesnat in okrogel), postala cenjena predvsem kot kulinarični element, ne le naravna rešitev za zaprtost, slabo prekrvavitev, težave v postelji in nepravilnosti na koži. (vir)

Užitni deli rdeče pese: gomolji IN listi

Rdeče pese je več vrst; od rdeče, belo-rdeče in rumene, a četudi najpogosteje uživamo le njene gomolje, lahko uporabimo tudi njene liste, saj so užitni. Liste lahko uporabite na podoben način kot blitvo, zgledujete pa se lahko po različnih kulinaričnih smereh – od mediteranske, indijske do balkanske.

rdeča pesa listi

Nasveti za pripravo listov:

  • Z listi lahko naredite praktično katerokoli jed, v kateri bi sicer uporabili blitvo.
  • Na maslu popražite malce česna, nato dodajte blanširana stebla rdeče pese, posolite in popoprajte ter pustite, da se vse skupaj malce pokuha. Na koncu dodajte še nasekljane zelene dele listov in začinite po okusu.
  • Mlade listke na drobno narežite, vmešajte med jajca in sir ter naredite fritajo.
  • Če liste rdeče pese popražite na čebuli, dodate nasekljano korenje in bel fižol, vse skupaj pa zalijete z jušno osnovo in kuhate 20 minut, lahko pripravite odlično zelenjavno obaro.
  • Če skuhate njene gomolje, hkrati pa v slani vodi blanširate njene liste, jo lahko z malce olivnega olja postrežete kot prilogo k ribi. (enako, kot bi sicer postregli blitvo s krompirjem)
  • Indijska kuhinja liste rdeče pese skuha skupaj z rdečo ali rumeno lečo, poljubno curry pasto, kumino in koriandrom ter vse skupaj zalije z jušno osnovo ali kokosovim mlekom. (podobno kot curry iz špinače in koruze ali čičerike)
  • Želite okusiti stari Rim? Poparjene liste zmešajte s kisom, oljem in mletimi gorčičnimi semeni. 

rdeca pesa 2

Nasveti za pripravo gomoljev rdeče pese:

Gomoljev smo sicer bolj navajeni in jih uporabljamo pogosteje. Če vaša želja po rdeči pesi presega vloženo peso ali sok iz rdeče pese, jo lahko pripravite na nešteto načinov.

  • Rdečo peso lahko uživamo tudi v presni obliki. Če surove gomoljne zelenjave niste navajeni uživati, lahko rdečo peso preizkusite v okusnem smoothieju Čokoladni smoothie z rdečo peso in maco.
  • Tudi gaspačo oz. hladna juha iz rdeče pese je odlična rešitev za vroče dni. Spasirajte olupljeno rdečo peso (lahko jo tudi skuhate in ohladite, če imate predsodek pred surovo rdečo peso), špric limone, steblo zelene, mlado čebulo, sol, čili in avokado, postrezite pa s popraženimi pinjolami ali sezamovimi semeni.
  • Kuhana in nato popečena rdeča pesa je odlična priloga k mesu, ribi ali kar tako. Super se poda k ostalim gomoljnim zelenjavam, kot je krompir, korenje ali pa jo kombinirajte z nadzemno kolerabo, ki je istočasno v sezoni. 
  • Rdeča pesa se odlično poda tudi h kislemu zelju – v kakšnikoli obliki. Njuno pol-pol kombinacijo lahko pojeste presno (vse, kar potrebujeta, je malce popra) ali kuhano z malce fižola in čebule. 
  • Lahko se zgledujete po antični kuhinji in z rdečo peso (skupaj z ostalo gomoljno zelenjavo, suhim sadjem in čebulo) nafilate pujska.
  • Če vam je ljubša rastlinska hrana, lahko kuhano rdečo peso kombinirate z ajdo, namočenim lanenim semenom in rdečim fižolom. Preprost recept za veganske burgerje, ki so odlični z gobicami, svežo solato in domačo krušno bombico.
  • Glede na to, da je humus vse bolj priljubljena pomakica, lahko v klasičen miks iz čičerike, česna, peteršilja in limone dodate tudi kuhano rdečo peso in dobro spasirate. Tudi s kombinacijo avokada in čilija si bodo vaši gostje obliznili prste, ko ga boste postregli s tortilja čipsom ali svežo nasekljano zelenjavo, kot je korenje in stebla zelene.

“Rdeča pesa je zdrava.” Kako pa učinkuje?

Dandanes vsi pišejo o “zdravilnih” učinkih, pa bi vseeno rada poudarila, da gre – bodimo realni – za zelenjavo. Je zdrava, ima lahko dolgoročne pozitivne učinke na našo vitalnost, ni pa zdravilo. Če hočete nekaj, kar “pozdravi” z danes na jutri, je treba iti k zdravniku.

Zdaj, ko smo to dali na stran, se lahko posvetimo dejstvom:

  • 100 g (ena zajetna rdeča pesa ali 2 manjši) surove pese vsebuje 43 kcal, kar je približno toliko, kot en kivi.
  • 100 g rdeče pese vsebuje približno 10 g hidratov, od tega 6 g sladkorja, zanemarljivo malo maščob in slaba 2 g beljakovin. 
  • Bogata je predvsem z manganom in bakrom, je pa tudi ok vir magnezija, cinka, železa in kalija. Je super vir folne kisline in povprečen vir vitaminov  B1, B2, B6 in A
  • Antioksidant, prisoten v rdeči pesi, je betain, zato se rdeči pesi pripisuje prednosti, podobne ingverju: spodbuja regeneracijo jeter, skrb za srce, zniževanje temperature, optimalno hidriranje celic, sodeč po eni študiji pa naj bi preprečeval pa naj bi tudi občutek suhih ust. (vir)

Raziskave so pokazale, da pozitivno učinkuje predvsem na:

  • zniževanje krvega tlaka,
  • izboljšuje pretok krvi, zato spodbuja prekrvavljenost in aktivnost možganov, kože, hkrati pa
  • izboljšuje vzdržljivost pri športu, saj izboljšuje dostavo kisika v mišice (vir)

Zaradi zgoraj naštetih dejstev se rdečo peso običajno označuje zdravo, ker “preprečuje” krvožilne bolezni, demenco, diabetes, hkrati pa je odlična hrana za vzdržljivostne športnike, torej tekače, kolesarje in maratonske plavalce.

Zaradi folne kisline jo priporočajo tudi nosečnicam. Približno 2 majhni rdeči pesi bosta zadostili 34% dnevne potrebe po tem vitaminu.

Rdečo barvo ji daje že omenjeni antioksidant betain, ki naj bi spodbujal regeneracijo jeter, zato pitje soka iz rdeče pese (in ingverja, ki tudi vsebuje antioksidante iz te skupine) v času razstrupljanja.


Viri:

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Beetroot 
  2. http://www.stephennottingham.co.uk/beetroot2.htm 
  3. https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_cuisine 
  4. http://www.webmd.boots.com/healthy-eating/guide/beetroot-benefits 
  5. http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/betaine

Komentiraj