Prebliski Vitalnost in skrb za zdravje Zdravje

Postani lovec ali umri

postani lovec ali umri
Avtor: manjauz

Verjamem, da je vsako pretirano ukvarjanje s katerokoli stvarjo obsesija – in s tem tvegano oz. nezdravo početje. Poudariti pa je treba, da je linija med obsesijo in predanostjo zelo tanka. V mojem primeru ti lahko ena reši življenje ali pa ga vsaj naredi dostojanstvenega.

O čem govorim? Ok. Moja hipoteza je: 

Kronične bolezni, diabetes tipa II, debelost, hormonska neravnovesja, holesterol itd. so zgolj posledica naše lenobe.

“Najti hrano” je postalo prelahko

Ni nam treba nazaj v čas Paleolitika, da bi kot paleojedci zagovarjali pomen prvinskosti. Dovolj je, da vprašate svojo babico, kako je ona živela, ko je bila majhna, ali še bolje, če ve, kako je živela njena mama. Hrana je bila takrat dragocena, včasih celo redka. Pogosto je bila suhoparna, vedno pa je bila sezonska in lokalna. 

Četudi gremo v čas pred prvo svetovno vojno, priti do hrane ni bilo enostavno:

  • Delo na njivi, čakanje, da so sadovnjaki dozoreli, dragocene vreče zrnja, ki so se počasi mlele v svežo moko, tu pa tam je bil kakšen zakol in sem pa tja se je ustrelilo divjad …
  • Kostanj, jagode, maline, gobe, lešniki, zelišča in plodovi dreves so bili dar narave, ki so posladkali pusti vsakdan naših prednikov. 

Dandanes je zgodba obratna:

  • Ne čakamo več narave, ampak ji mi povemo, kdaj in kako bogato naj obrodi.
  • Ne vemo več, v katerem mlinu je bila zmleta naša moka, niti nam ni več mar.
  • Ne delamo juhe iz stare kure, ker se piščanci z nedozorelimi kostmi, ki jih niti nositi ne morejo več, postali pač popularni.
  • Čakati na prve jagode je popolnoma izgubilo pomen, saj si jih lahko privoščimo za novo leto oz. kadarkoli.
  • Če ni sadja pri nas, bo prišlo iz Čila, Španije, Italije ali kaj podobnega.
  • Kratkočasimo se z bizarnimi dietami in niti ne pomislimo, da je “veganski sir” večji shit, kot če bi si odrezali lep kos polnomastnega, domačega slovenskega sira, ki ga je podarila krava, ki se je pasla na travniku.
  • Polenili smo se do te mere, da se nam niti “junk” hrane ne da pripraviti doma. Zmrznjene pice, torte, rogljiči in burgerji zdaj pridno čakajo v hladilnikih in zmrzovalnih skrinjah, da jih bo nekdo blagovoljil vzeti domov in postaviti v mikrovalovno ali navadno pečico in jih pojesti pred TV-jem.
  • V strahu pred debelostjo in boleznimi srca ter ožilja smo razvili največje “light” bedarije na svetu, ki nimajo maščob, imajo pa zato toliko več sladkorja, gostil in umetnih snovi.
Se po vsem tem res sploh smemo zgražati, da so cele generacije otrok že predebele, da ima vse več žensk diabetes tipa II, da je vse več avoimunih bolezni ipd.?

Ne me razumeti narobe, nisem proti razvoju in napredku. Tudi razumem, da v današnjem svetu potrebujemo malce pomoči, da mora biti vse malce hitrejše, slajše in prijetnejše …

Tudi razumem, da nimamo vsi časa za vrtičkanje, da nimamo vsi mame, ki ima domačo njivico, nimamo vsi toliko denarja, da bi lahko kupovali zgolj EKO in BIO in niti slučajno nimamo toliko energije, da bi šli 4x na teden v trgovino, da bi res jedli sveže. Vse razumem … Ampak potem se nehajmo sprenevedat, zakaj smo debeli in bolni.

Četudi ne moremo spremeniti sveta nazaj, četudi nismo lovci in poljedelci, poskusimo v nakup hrane investirati vsaj svoj čas in pozornost. 

5 stvari, ki jih lahko naredimo

#1 Vzemite si čas za “lov”

Če so lahko včasih lovci lovili zveri tudi po več dni in poznali njihovo sestavo do obisti, saj so jih lahko le tako celovito uporabili, lahko sami v nakup hrane investiramo vsaj toliko predanosti, da se vsaj kdaj pa kdaj odpravimo po hrano tja, kjer je vredna, in da vedno pogledamo, od kod prihaja živilo in kaj vsebuje.

PS: Četudi niste redno fizično aktivni, si na dan, ko greste v trgovino po hrano, privoščite vsaj uro telovadbe. Včasih noben izplen hrane ni prišel brez ogromno fizičnega napora.

#2 Izkoristite možnost, če jo imate

Imate vrtičkarja v družini ali med prijatelji? Izkoristite to dragocenost! Odpeljite se na obisk in prosite za nekaj sveže domače zelenjave ali sadja. Če lahko, pomagajte – na kakršenkoli način: z delom, z denarjem, s širjenjem besede, s pripravo ozimnice, z nakupom dodatne njivice, s povezovanjem lokalne skupnosti in blagovne menjave. 

Če ne poznate nikogar, ki bi sam gojil hrano, raziščite okolico. Morda je ekološka kmetija (ali vsaj ekološka tržnica) blizu vas. Ne glede na to, ali boste lahko kupili le domača jajca, mleko, jabolka ali krompir … Izberite domačo in organsko različico.

#3 Vsaj pozanimajte se

Dolgo je tega, kar so kupci vedeli ime krave, ki so jo dali na krožnik, ali ime mlinarja, ki jim je zmlel moko. A to še ne pomeni, da ne moremo priti do informacij. Obrnite živila v trgovini, preberite, kaj vsebujejo. Če na etiketi o sestavinah najdete pol sestavin, za katere ne veste, kaj so, postavite izdelek nazaj.

Včasih so to ljudje naredili, ko so videli preveliko količino E-jev na embalaži. A dejstvo je, da so to proizvajalci dojeli in E-je začeli zapisovati drugače. Ne s številkami, ampak s celimi besedami. Ne skenirajte etiket – preberite jih!

#4 “Naravno” naj bo načelo

Ne glede na to, ali skušate shujšati ali želite ozdraveti, naravno je bolj prijazno in razumljivo vašemu telesu kot predelano. Zakomplicirajte si življenje, splača se. Če želite veganski sir, ga pripravite sami. Če hočete nadomestek za jajca, ga naredite sami. Če imate radi ovseno kašo, poiščite BIO slovenski oves, ne kupujte instant ovsene kaše.

# 5 Vsak nakup dvojno preverite

Morda sem malce bizarna, ampak vse svoje nakupe hrane dvakrat preverjam oz. ocenjujem in toplo vam priporočam, da storite enako. Prekleto lepo realno sliko o vaših prehranskih navadah nariše.

  • Ko zložite vsa živila na tekoči trak v trgovini, jih skenirajte.
  • Sadje in zelenjava naj predstavljata večino stvari na traku.
  • Mlečni izdelki, jajca in meso (ali ribe) naj predstavljajo 1/4 stvari na traku.
  • Vse predelano in pripravljeno (sladice, kosmiči, kruh, piškoti, bel sladkor, bel riž, pločevinke, slani prigrizki itd.) naj ne predstavljajo več kot 1/8 stvari na traku.*

Ko pridete domov in vse zložite v hladilnik in omare, še enkrat preglejte svoj izplen. Razmerja morajo biti enaka.

*BIO moke, stročnice in kaše lahko vedno kupite preko spleta, na eko kmetijah ali tržnicah. Lahko si jih kupite tudi na zalogo.

Komentiraj