Sadje in zelenjava Zdravje

Kalčki: Kako jih vzgojimo doma

kalcki 2
Avtor: manjauz

Kalčki so kul – mini bombice vitaminov in beljakovin, ki jih lahko zelo preprosto vzgojimo sami. Ko sem bila majhna, sem tu in tam zasledila kalčke alfalfa, še zdaleč pa niso bili tako popularni, kot so zadnja leta.

Prvi »zahodnjaški« strokovni članek, ki izpostavlja prednosti kalčkov, naj ne bi bil kaj dosti starejši od 30 let. Profesor na prehranski univerzi Cornell University Dr. Clive M. McKay je članek posvetil sojinim kalčkom.

Napisal je:

Wanted! A vegetable that will grow in any climate, will rival meat in nutritive value, will mature in 3 to 5 days, may be planted any day of the year, will require neither soil nor sunshine, will rival tomatoes in Vitamin C, will be free of waste in preparation and can be cooked with little fuel and as quickly as a … chop.

Kalčki in njihova nutricistična vrednost

Kalčki so mladi zasnutki rastlin – stari od 3 do 5 dni, ki so izredno hranljivi.

Kalčki ne vsebujejo kompleksnih hidratov, ampak zgolj enostavne sladkorje, zato so izredno lahko prebavljivi. Poleg tega je njihova hranljivost izjemna. V primerjavi z odraslo rastlino naj bi vsebovali kar 5- do 6-krat več vitamina C in 3-x več vitamina A. Poleg tega so bogati tudi z B-kompleksom in beljakovinami.

kalcki 1

No, četudi to zveni super fantastično, se moramo zavedati, da so kalčki le dodatek k prehrani, ne uživamo jih samostojno. Klasično hrano lahko zgolj obogatijo in popestrijo – z okusom in hrustljavostjo.

Sicer pa (vsaj za moje pojme) kalčki spadajo v isto kategorijo kot superhrana:

  • So izredno bogati s hranili, a zaradi manjše količine, ki jo zaužijemo, z njimi NIKAKOR ne moremo nadomestiti kakovostne in raznovrstne prehrane (nanašam se predvsem na rastlinski asortiman živil).
  • Če nam njihov okus ni všeč, če nam njihova struktura ni všeč, jih nima smisla uživati – kljub njihovemu nutricističnemu bogastvu.

Pomemben podatek pri uživanju kalčkov je tudi ta, da jih uživamo v presni obliki, saj tako ne uničujemo njihove prehranske vrednosti po nepotrebnem. Toplotno obdelujemo zgolj kalčke stročnic, saj tako naše telo lažje dostopi do beljakovin, ki jih skrivajo v sebi.

Lahko jih date na solato, v sendvič (še zdaj ne morem preboleti veganskega sendviča s kalčki, ki sem ga takooo rada jedla po baletu, ko sem bila najstnica), namaze, smoothieje ali pa jih sočite, torej skupaj s preostalim sadjem in zelenjavo spustite skozi sokovnik.

Zakaj bi kalčke vzgajali sami

Ker pri kupljenih kalčkih nikoli ne veš njihovega izvora, kakovosti in s kakšno odgovornostjo so bili vzgojeni, oprani in hranjeni, sem se že nekaj časa spogledovala z idejo, da bi jih sama probala vzgojiti doma, pa sem vedno mislila, da je to veliko težje in bolj komplicirano, kot v resnici je.

Nasveti za kaljenje

Poznavalci in laiki, kot sem jaz, za prvo kaljenje priporočamo izbor semen, ki so bolj preprosta za kaljenje. Tudi sama sem najprej izbrala preproste vrste semen – takšne, ki se ne sluzijo –, zato so bolj preprosti za pripravo.

Izbrala sem:

  • Deteljo
  • Kitajsko vrtnico (vrsta redkvice)
  • Brokoli
  • Sabljasti triplat (grško seno)

Semena za kalčke kupila v Presnici – tukaj lahko pogledate, kakšne vse nudijo.

Zakaj so semena, ki se ne sluzijo, primernejša za začetnike:

  • Sluz je težje sprati, zato semena chia, adzuki, ajda itd. lažje splesnijo.
  • Sprati jih je treba zgolj zjutraj in zvečer (razen kalčke graha, ki jih spiramo le enkrat na dan), ne večkrat na dan kot tiste, ki se sluzijo.

Kalimo lahko v navadnem velikem kozarcu za vlaganje (ki mu čez poveznemo gazo, preko katere tudi spiramo kalčke), ali različnih kalilnikih.

Sama sem izbrala glinen kalilnik z nizkimi pladnji, ker je iz naravnega materiala, poleg tega pa pladnji omogočajo večji pregled in nadzor nad kaljenjem kot steklen kozarec.

kalcki 3

Glede okusov še nisem mojster, zato vam ne bi svetovala, katere izbrati. Ima pa Bodi Eko odlično napisano, katere kalčke izbrati, če nam je okus primarnega pomena:

Kalčki gorčice, redkve in vrtne kreše so rahlo pekoči. Kalčki sladkega komarčka imajo vonj in okus janeža. Kalčki sončničnih semen imajo okus po lešnikih, lečini pa okus po orehih in imajo tudi visoko vsebnost beljakovin. Kalčki kitajskega drobnjaka imajo rahel okus po česnu, pšenični pa so sladkastega okusa. (vir)

Postopek kaljenja v glinenem kalilniku

  • Pladnje namočimo v vodi čez noč.
  • Istočasno v čisti oz. prekuhani hladni vodi namakamo semena (namočimo jih le toliko, kot jih bomo lahko pojedli v 3 dneh (raje porabite le pol vrečke semen, kot pa da kaljena semena nato mečete stran, ker ste se jih naveličali).
  • Naslednje jutro semena dobro izperemo in odcedimo, nato pa jih razporedimo po pladnju.
  • Semena so lahko razporejena v debelini do 2 cm, ampak sem jim sama dala več prostora (z njimi se dodobra prekrila dno, nisem pa jih nabasala na kup).
  • Prvi dan jim damo mir. Pladnje sestavimo tako, da se stikajo, na vrhu postavimo pokrov. Semena naj kalijo v temi, na sobni temperaturi.
  • Zvečer jih speremo tako, da čeznje spustimo tok čiste vode, in pokrijemo nazaj. (Kalčkov vam ni treba spirati v posodi vode, odcejati itd. Zajeten tok vode, ki bo tekel čeznje 10 sekund bo popolnoma zadoščal).
  • Zjutraj jih spet speremo in odcedimo (pladnji imajo na dnu luknjice), a so pladnji tokrat že lahko postavljeni tako, da se ne stikajo – da kalčki lažje dihajo.
  • Že drugi dan jih lahko postavite na svetlejše mesto, sicer pa lahko to storite tudi šele zadnji dan. Tako se bodo naužili še sončne energije.
  • Skratka – preprosto je. Na embalaži semen za kaljenje vse piše: koliko pladnjev bodo kalčki med rastjo zavzeli + koliko časa jih moramo kaliti.

1x komentirano

Komentiraj