Prebliski

Hrana za možgane, ki jo res potrebujete

wine-glasses-empty-white-glass
Avtor: manjauz

Noup, to niso ne Omega maščobne kisline niti B-kompleks, voda ali glukoza. Kar vaši možgani najbolj potrebujejo, je malce dolgčasa in tišine.

Naj pojasnim …

Dolgčas ali tišino večina civiliziranega sveta interpretira kot nič, kot praznino. Ko sem nesramno desetljetje nazaj prvič študirala daoiste in njihov pojem “praznine”, sem se prvič zavedela obsedenosti današnje družbe, ki se osredotoča le na to, kar JE.

Za nas JE le tisto, kar je dokazano, polno, živo, tukaj, zdaj, veliko, glasno … 

Če se spustimo na nivo znanosti, lahko rečemo, da JE za nas le to, kar je bilo DOKAZANO. Ostalo se a priori zavrača. Vse ostalo je mit, laž, nateg ali norost.

Dandanašnji znanosti se z razlogom reče “pozitivna” znanost, ker se ukvarja le s tem, kar JE. Vse ostalo si ne zasluži niti statusa “drugega”, ampak ima vrednost negativa.

NE-JE, je “to”, kar ni.

Bolezen je zgolj odsotnost zdravja, tišina je odsotnost hrupa, ljubezen se le redkokdaj razvije v spoštovanje ali vsaj dopuščanje, ampak pogosteje rezultira v ne-ljubezni oz. sovraštvu. “Če nisi z nami, si proti nam.” 

Ne bom razglabljala o etičnih posledicah, ki se zaradi tega kažejo v naši družbi, držala se bom svoje poti, vi pa lahko misli odpeljete, kamor koli naprej želite. Z današnjim zapisom bi rada le sporočila, kako pomembno je sprejeti koncept “praznine”. Prazno namreč ni zgolj to, kjer ničesar ni.

Prazno je neločljiv aspekt polnega, živega, glasnega, resničnega. Prazno je to, kjer lahko nastane karkoli. Je nabita točka potenciala. 

yin yang

Zagotovo poznate simbol ravnovesja, ki ga imenujemo Yin Yang. Simbol v najpopolnejšemu geometričnemu liku (krogu) združuje 2 nasprotji: polno – prazno, moško – žensko, hladno – toplo, silno – milo. A to, na kar danes skušam opozoriti, bistveno prikazujeta 2 pikici, ki se srivata v simbolu. Belo je nujen element črnega – ne le zunaj, nasproti njega, ampak že v samem konceptu črnega. In obratno.

Tišina je neločljivo del zvoka. Bolezen je neločljivo del zdravja. Če boste svojo obsesijo s polnostjo, s tem, kar je, pretiravali, bo vaša glasba postala hrup in ščasoma je sploh ne boste več slišali, kot sčasoma preslišimo bitje cerkve in se ga zavemo šele, ko zvonovi utihnejo.

Če ne boste dovolili, da vaše telo v želji po ozdravitvi zboli (da mu postimo, da obleži, da vročina naraste), boste blokirali naravni proces zdravljenja. Ajurveda ali kitajska medicina prav zaradi tega ne tretirata bolezni kot nasprotje zdravja. Zaradi bolezni ozdravimo.

Če ste zagrizeni pozitivci in skeptiki, lahko mojo kritiko pozitivne znanosti in vzhodne medicine preslišite in prisluhnete možganom.

Ja, znanstveniki so že DOKAZALI, da naš mega organ, ki (skupaj z jetri) drži vse vajeti našega življenja v rokah, najbolje deluje v odsotnosti. Ko “kao” ne počnemo NIČ. Ko toni presahnejo in vznikne trenutek TIŠINE. Ko ne pišemo na racionalni ravni, ampak čečkamo.

Znanstveniki že dolgo raziskujejo, katera glasba najbolj sposbudi naše možgančke. A z začudenjem redno odkrivajo, da reč ni v glasbi, ampak v tišini. Vsak rok ali Malo nočno glasbo premaga tišina. Možgani postanejo nenavadno aktivni takrat, ko testni posnetek #2 zamenja testni posnetek #1, četudi med njima namreč ni ničesar. JE le tišina. A centri za refleksijo in spomin takrat zasijejo. 

Kirste found that two hours of silence per day prompted cell development in the hippocampus, the brain region related to the formation of memory, involving the senses. […] The total absence of input was having a more pronounced effect than any sort of input tested. (Več »)

Zanimivo je tudi to, da se v tišini človeško nenavadbo sprosti.

Bernardi observed physiological metrics for two dozen test subjects while they listened to six musical tracks. He found that the impacts of music could be read directly in the bloodstream, via changes in blood pressure, carbon dioxide, and circulation in the brain. 

But the more striking finding appeared between musical tracks. Bernardi and his colleagues discovered that randomly inserted stretches of silence also had a drastic effect, but in the opposite direction. In fact, two-minute silent pauses proved far more relaxing than either “relaxing” music or a longer silence played before the experiment started. Več »

Drug trend v raziskovanju delovanja možganov je raziskovanje brezdelja. Ja, tega, ki ga sodobna podjetja želijo zatreti v kali, češ, da je neproduktivno. Podobne raziskave, kot zgoraj opisane, so pokazale, da možgani najintenzivneje delajo takrat, ko jim damo mir, ko ne skušamo misliti na nič.

Stvar lahko preizkusite tudi sami. Popolnoma prepričana sem, da vam bo preprost test uspel, ko si boste zadali nalogo, da (ne) boste misli na nič. Poleg tega, da boste nenadoma postali izredno pozorni na okolico (tik-takanje ure, kapljanje vode, komaj znaten hrup sosedov ali petje ptic bo nabasal vaše možgane. In če boste še vztrajali, boste ali videli vzorce in začeli vizualizirati praznino ali pa (sčasoma pa zagotovo) misliti, kaj bo.) Najbolj človeška stvar pa je, da v času mirovanja razmišljamo o prihodnjosti. Vizualiziramo, kaj bo popoldne, ko bomo šli na zmenek, kako se bomo v ponedeljek zoperstavili šefu ali pa otroku razložili, zakaj mora biti obziren do sestrice.

Znanstveniki menijo, da možgani zavestnim stvarem namenijo četrtino energije, ki jo porabijo v celoti. 20% energije, ki jo zaužijemo, porabijo naši možgančki, a 75% tega porabijo za to, kar mi imenujemo nič. Za spanje, sanje, refleksijo, strah, nezavedno intepretacijo sedanjega, vizualizacijo prihodnjega oz. potencialnega – tega, kar se bi lahko zgodilo ali tega, kar bi si želeli ali tega, česar se bojimo. 

The discovery of the resting state also has the potential to change the way we each feel about our brains. […] But the emerging picture suggests these quirks might actually be beneficial – even if they do prevent us from finishing a task in time to meet a deadline. Več »

Kako lahko to uporabite v življenju?

  • Svoje poslovne partnerje povabite na sprehod, ne v restavracijo, kjer je vse preveč dražljajev. Sprehod v naravi vas bo sprostil, možgani bodo aktivnejši, pa še izstopali boste.
  • Če v službi poslušate glasbo, ne izberite modernih komadov, saj ti ne vsebujejo dovolj tišine. Poiščite klasično glasbo ali pa glasbo iz 50-ih, 60-ih, 70-ih ali 80-ih.
  • Če ste navajeni delati s slušalkami v ušesih, si lahko posnamete tudi mp3, ki med komadi vsebuje 120 sekund tišine. Pavzo s tišino lahko tudi podaljšujete in testirate, kaj vam najbolj ustreza. Sodelavci vas itak ne bodo motili, če bodo videli, da imate slušalke. Četudi v njih ne bo glasbe.
  • Skušajte meditirati, a ne na silo. Aplikacija Headspace vas bo vodila prav po poti begajočih misli. 
  • Če delate z mediji, se igrajte s prepletanjem polnega in praznega (slike – tekst, polne – prazne strani, emocionalni naslovi – racionalni naslovi) in tako povečajte interes bralca. Če ste kreativen tip, si dovolite, da vam v službi rata dolgčas. Skušajte se dogovoriti s šefom, da vam dovoli vandrati po pisarni ali pa odditi na sprehod med službo, če boste ostali v službi urco dlje.
  • Če delate v marketingu, pri kreiranju kampanje upoštevajte tudi to, česar eksplicitno ne poveste ali pokažete. Več o tem pišeta Martin Lindstrom ali A. K. Pradeep.
  • Če vas je v službi veliko takšnih, ki težko delate monotono delo od 8h do 4h, skušajte šefa prepričati, da vam dovoli postavitev namiznega nogometa, s katerim boste lahko naredili pavzo, kot jo recimo naredijo kadilci. 15 minut igre vam bo storilo več pozitivnega kot postopanje ob pepelniku s tistimi, ki kadijo.
  • Če kadite, si kdaj pa kdaj privoščite samoten čik. Dovolite si, da ste sami, da vam je dolgčas. Zna se zgoditi, da boste tako produktivnejši, ko se boste vrnili na delovno mesto.
  • Čez dan si vsaj enkrat dovolite, da se izklopite. Če ne gre drugače, obsedite v ugasnjenem avtu, ko se pripeljete domov. 5 minut, preden vstopite v hišo, polno otrok, drame, televizije, glasbe ali smeha.
  • Če radi berete in včasih opazite, da vam misli vandrajo, četudi oči sledijo črkam, knjigo zaprite za 5 minut in obsedite v tišini ali pa v tišini opravite nepomembno nalogo, kot je pomivanje posode ali zalivanje rož. Dovolite, da vaše misli odtavajo kamorkoli oz. da vlopite “avtopilota”. 

Komentiraj