Zdravje

Če te kaj moti, spremeni.

zeleno
Avtor: manjauz

V življenju vsaj nekajkrat zamenjamo vse celice v našem telesu. Na osnovi tega prepričanja, so spisali že marsikatero motivacijsko parolo, kot so na primer:

  • “Lahko si, kdorkoli želiš biti.”
  • “Si, kar ješ.”
  • “Spremeni svoje navade in spremenil boš svoje življenje.”
  • “Change will happen trough you, not to you.” 
  • “It’s not just loosing the weight, it’s about loosing the lifestyle and mindset that got you there.” (Dr. Steve Maraboli)

Druga uteha nezadovoljnim ljudem je obljuba, da lahko spremenimo vse navade v svojem življenju, če si damo 3 tedne časa.

Kar pomislite, kolikokrat ste že prebrali ali slišali, da se tako lahko navadite redno telovaditi, meditirati, hoditi spat ob določeni uri ali pa se odvadite kaditi, piti alkohol ali gledati TV.

Študije dejansko pravijo, da je vse res

Zadnje čase me pogosto najdejo članki, izvlečki študij ali knjige, ki temeljijo na dokazih (ali mitih), da se lahko “zgradimo” na novo – s pravilno prehrano in novimi navadami. Zato sem se odločila, da skušam na enem kraju zbrati čim več “dokazov”, da so takšne spremembe res možne.

Benjamin Radfor – kolumnist pri Live Science, je 2011 zapisal:

Red blood cells live for about four months, while white blood cells live on average more than a year. Skin cells live about two or three weeks. Colon cells have it rough: They die off after about four days. Sperm cells have a life span of only about three days, while brain cells typically last an entire lifetime (neurons in the cerebral cortex, for example, are not replaced when they die). (vir)

Dr. Ornish je na osnovi raziskav dokazal, da lahko drugačna dieta ne le vpliva na zdravje naših celic, temveč na samo aktivnost 500 različnih genov, ki vplivajo na razvoj ali inhibicijo rakavih celic ali bolezenskih stanj. (vir)

Z večinoma rastlinsko prehrano, ki ne vsebuje veliko maščob (low-fat plantbased diet), na kateri temelji njegov program, pomaga ljudem izboljšati ali odpraviti bolezenska stanja in simptome nepravilnega življenjskega stila. Bistvena je tudi redna fizična aktivnost.

Podobno kot ostali promotorji takšnega načina prehranjevanja, se tudi Ornisheva rešitev lahko pohvali s pozitivnimi učinki na reguliranje bolezni, kot so rak na prostati, diabetes tipa II, debelost, bolezni srca in ožilja, depresija itd.

 

V OBRAZLOŽITEV: Poudarjam, da ne govorim o veganstvu, ampak življenjskem stilu, za katerega intuitivno vemo, da je zdrav. Temelji na uživanju nepredelane hrane, večinoma rastlinske (sveže sadje in zelenjava), ne pretirava z maščobami (oreški, semena in živila živalskih virov), hkrati pa spodbuja redno fizično aktivnost. Zdrava logika, pač. 

Nikakor ne zagovarjam Dr. Campbellove teze, da ne smemo uživati nič holesterola in da so maščobe totalen bad guy. Niti ne pravim, da si je treba karkoli prepovedati. Samo pravim, da se splača biti pri teh stvarih zmeren. (več o tem tukaj)

sadje

Študije, ki so po spremembi življenjskega stila (prehrana in gibanje) zaznale pozitivne spremembe v genski aktivnosti:

Ne samo zdravje, tudi psiho lahko vzamemo v svoje roke

Citat na začetku tega zapisa kaže na to, da se možganske celice ne obnavljajo na enak način, kot se tiste, ki sestavljajo kožo, mišice, lase ali debelo črevo.

Vse, nad čemer imamo pri možganih kontrolo, so sinaptične povezave. “Obdaj se z ljudmi, kakršen želiš biti,” je le ena motivacijska parola, ki temelji na predpostavki, da lahko s svojimi mislimi in behaviorističnimi vzorci spremenimo potek svojih misli in počutje. 

Seveda to ne pomeni, da boste postali simbol sreče, če boste svoje ustne kotičke redno vihali navzgor ali pa redno meditirali, kot kaže, pa lahko takšno početje močno izboljša vaše počutje na splošno.

PhD Sara Lazar iz MGH Psychiatric Neuroimaging Research Program pravi:

Although the practice of meditation is associated with a sense of peacefulness and physical relaxation, practitioners have long claimed that meditation also provides cognitive and psychological benefits that persist throughout the day. 

Raziskava, ki jo je nedavno vodila (vir), je pokazala, da so ljudje, ki so vsaj pol ure na dan zbrali svoje misli (pri branju, meditiranju, jogi ali vsakdanjih opravilih – temu budisti pravijo polnost misli, biti “tukaj in zdaj” oz. “mindfulness“), povečali aktivnost v predelih možganov, ki so namenjeni učenju, pomnenju, upravljanju čustev, samozavedanju in analitičnemu mišljenju oz. zavzemanju različnih aspektov mišljenja. 

Brez izgovorov, torej

Ni recepta in programa, ki bi ustrezal ali pomagal vsem, ni meditativne prakse, ki bi osrečila vse. To, kako in čemu želimo spremeniti svoje življenje, je odvisno od nas. Vsi recepti in programi nam lahko služijo le kot navdih, usmeritev ali opora, ko tlakujemo pot v neznano, a “na bolje”, kamor vsi želimo enkrat priti.

Ne glede na to, kako bomo tja prišli, bistveno je to, da imamo lahko določeno kontrolo nad tem, kako živimo, se počutimo in kako se postaramo. In če obstaja način in če obstaja želja … Ni izgovorov, da ne bi niti poskusili priti tja, kamor si želimo. 

MORDA BI VAS ZANIMALO TUDI:


Viri:

  • http://www.mindbodygreen.com/0-13477/how-the-food-you-eat-changes-your-genes.html?utm_source=twitter&utm_medium=tweet
  • http://www.mindbodygreen.com/0-12793/how-meditation-changes-your-brain-a-neuroscientist-explains.html?utm_source=twitter&utm_medium=tweet
  • http://www.livescience.com/33179-does-human-body-replace-cells-seven-years.html
  • http://www.massgeneral.org/about/pressrelease.aspx?id=1329
  • http://ornishspectrum.com/proven-program/the-research/
  • http://ornishspectrum.com/wp-content/uploads/A-Very-Low-Fat-Vegan-Diet-Increases.pdf
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24563419
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24051140
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18559852
  • http://ornishspectrum.com/wp-content/uploads/lifestyle-changes-related-to-reduction-in-depression-coronary-risk-factors.pdf
  • http://www.entrepreneur.com/article/249387
  • http://news.harvard.edu/gazette/story/2015/04/you-are-when-you-eat/
  • http://www.psychologicalscience.org/index.php/publications/observer/2010/december-10/the-psychological-study-of-smiling.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Komentiraj